Konst, hantverk & återbruk


För mer info se min hemsida www.limerose.se

måndag 30 november 2009

Julkonsert i advent.

adventstake 1

Swinging Christmas

Datum: 2009-11-29 19.00

Julkonsert med Whispering band, bröderna Rongedal och Magdalena Eriksson

En härligt svängig julkonsert med elegansen från ett av Världens äldsta ännu aktiva storband, Whispering band, och strålande artister som bröderna Rongedal och Örebrotjejen Magdalena Eriksson.
Julen inte bara tindrar och glimmar i Örebro Konserthus, utan drar loss i  medryckande jul-swing denna första söndag i advent.

Ur programmet:    
Have yourself a merry little Christmas
White Christmas, A Christmas song
Winter wonderland, Jinglebells, m.m.
Konsertlängd: ca 1 h 30 min. Ingen paus.

Medverkande:
Storbandet Whispering Band under ledning av Olle Söderlund
Magdalena Eriksson
Bröderna Henrik och Magnus Rongedal
Krister Kallin med kören Kristers Sisters, en damkör på 50 personer
5 dansare under ledning av Sara Ode

Biljetter: 345 kr exkl förköpsavgift

BETYG     äääää
Fyra snöflingor av fem möjliga. (minus pga för högt & vasst ljud i lokalen och att korta personer inte kan se det som händer på scenen)

Konsertens betyg är satta av mig Rosemarie, utan musikalisk utbildning bara öron som njuter av min smak av musik och tycke och tanke.

Solist och kvinnan bakom denna konsert, Magdalena Eriksson har en klar, vacker röst som ger en rysningar i hela kroppen, och swing har hon med. Framförde mina julfavoriter som Ave Maria och O´helga Natt, Have yourself a merry little Christmas. Dessa låtar då hade jag gåshud och håret stod rakt upp (Kändes så) Känsla, värme och djup. Jag och min man och dotter Ronja satt bara och njöt oss igenom 1 timme och 30 minuter. Härligt med storband, underbart!

Kören
Kristers Sisters
Solisterna från kören hade oxå bra pipor och sjöng vackert med sin kör. Och backade upp solisterna perfekt.

Kändisarna från Melodifestivalen 
Bröderna Rongedal
Vilka charmiga killar och duktiga musiker, riktigt bra. Gillade även deras “nya singel” Day in och Day Out! Köp den nu i julklapp till nån som gillar svängig pop. Vi köpte 2 st med autografer. En till Ronja och en till min man Mattias.

Storbandet Whispering Band med ledning av Olle Söderlund. Maffigt med storband. Olle är en helskön “gubbe”. Duktiga musiker och en duktig & charmig, avslappnad solist.

5 dansare under ledning av Sara Ode
Duktiga, charmiga och snygga.

Minus för lite tråkig lokal, högt och vasst ljud av bandet. Är man kort såg man inte mycket av solister eller dansare. Min dotter Ronja fick sitta på uppfälld stol. Jag tittade mellan huvudena framför mig, för att få mig en glimt. Är detta bara en lyssnings lokal? Minus för Konserthuset ej för konserten i sig.

3 kommentarer:

Gudrun sa...

Hej!
Kul att du hittade till mig och välkommen i tävlingen.
Det är alltid roligt att möta nya trädgårdsmänniskor och se deras trädgårdar.
Ha det gott.

Bea sa...

Kul med julkonsert, det ger den riktiga julstämningen, trots att man har invändningar i uppförandet ;)
Vi blev bjudna den 18 dec och det är väl en bra tidpunkt.
Nu är vi alla så olika och jag kan redan ana att en del julsånger blir säkert inte uppskattade av alla :)
Ha det gott! /Bea

Limerose sa...

Vill bara poängtera så att ingen missförstår.
Musiken var det inget fel på ej heller julsångerna eller artisterna, men ljudet i lokalen.
Kvällen var magisk och jag blev verkligen rörd och stämmningsfull. Dessutom är jag och Magdalena nära vänner sedan 30 år tillbaka. / Rosemarie=Limerose