Konst, hantverk & återbruk


För mer info se min hemsida www.limerose.se

tisdag 12 januari 2010

2007-2009 års trädgårdsprojekt.

Lite info för er som inte varit här IRL eller
på denna blogg och som inte känner mig och min familj.
Lite sammanfattning om vad som hänt i vår trädgård.
Ni kan kolla in mina inlägg om trädgård här på min blogg.

BILDER längst ner i detta inlägg. Före & Efter!

Ojojoj vad tiden går. Och vad vi har fixat.
År 2008 sa vi att vi skulle vila 2009,
njuta i vår trädgård och göra andra saker än att
planera, plantera, bygga, fixa och trixa.
Jag var ju gravid förra säsongen (2008) och nu denna
säsong som gått (2009) så kom en liten Meja i feberuari.
Och så har vi Ronja 6 år oxå. Men vadå sitta still
och bara titta på trädgården och njuta….
Gräsklippning och rensa rabatter och vattna det
måste man alltid med en trädgård. Så mellan blöjbyten
matlagning och underhållsarbete av trädgård och
städning av hemmet har vi lyckats hitta på lite i år med.
Och nästa år då…….
….ja inte kommer vi sitta still om jag känner oss rätt :-)
Vi ÄLSKAR ju det här, det är vårt liv!!!  :-)

2007  Gjorde vi inget med trädgården

  • 21 Maj inflytt i huset.
  • Tapetsering och lite renovering.
  • Planera bröllop och fixa mat till det mm.
  • 7 juli bröllop.

2008 Trädgård och hus

  • Gjorde vi köksträdgård,
  • rabatter och grusgång runt altan och
  • uppsättning av paviljongen med rabatt och planteringar.
  • Och grusgård för bilen.
  • Lekstugan och
  • några skärmväggar mot grannen.
  • Och ett staket där det inte fanns någon avgränsning.

2009 Trädgård, hus, barn och en massa annat

  • Gjorde klart sovrummet
  • Födde barn i februari. Meja 090201
  • Mera grus till grusgården och till kortsidan/framsidan mot gatan nedanför paviljongen
    som blev grus-terass för blommor och uppfräschning av komposthörnan.
  • Mera skärmväggar mot grannen och ett vedlagringställe bakom skärmväggar.
  • ”Pool- trädgården” med 30 kvm rabatt, några betongplattor som små gångar.
    Lite stolpar och armeringsnätt och kurkor och planteringar.
  • Dammen och plattläggning och en lyktstolpe.
  • Växthusbygge
  • 30 års fest
  • dop för Meja
  • weekend semester till Göteborg
  • Inglasad altan och glas räck vid altan.
  • Min födelsedagsfest på nya altan.
  • 6- åringen börjar skolan
  • Började med en rabatt längs med vägen som skall göras klar i vår/sommar.
  • Gjorde klart matrummet inne.
  • Tapetserat en fondvägg bakom TV:n
  • Resa till Göteborg i december, brorsan tävlade i LuciaPokalen.
  • Julfirande med tjocka släkten här i vårt hus.
  • Nyårsfirande med familj släkt och vänner här i vårt hus.

2010 Nytt år nya tag i både trädgård och hem

  • Gjort om övervåningen, bytt rum med 6-åringen och flyttat om rejält. Nya väggar ska upp i vår.

Jag har planer på att utöka köksträdgården med lite odlingslådor och eventuellt upphöjda odlingsbäddar/land för grönsaker och potatis.

Vi kommer dessutom behöva en grind för infarten från vägen,
då Meja antagligen springer rätt bra i sommar.

Och så en massa nya idéer som vi får se vad det blir av.

Övrigt om oss
Min man jobbar heltid som säljare på en Expert butik.
Han har inga erfarenheter eller utbildningar inom snickeri,
byggarbetare, trädgårdsmästare, likaså jag, detta är vår gemensamma hobby.  Jag är föräldraledig fram till våren 2010 med våra 2 barn. Så det är inte alltid lätt att få tiden att gå ihop till detta. Men & andra sidan så har vi inga övriga tidskrävande intressen, detta är vårt intresse. Vi är heller inga miljonärer. Men med en massa intresse och vilja och med växt sponsorer nämligen svärmor och andra bekanta som har delat med sig av sina perenner bl.a Och vi har valt billiga material och återanvänt en hel del som skulle ha slängts på tippen. Så går det faktiskt att skapa en trädgård alldeles själv utan proffs. Och så mycket roligare det är att kunna säga att det är vi som skapat detta. Visst har vissa växter planterats fel och visst har vissa skruvar fått skruvats om, men tillslut så går det.
Man lär sig mer och mer. Intresset VÄXER så att säga. Lycka till med era projekt, var inte rädd, prova om & om igen. Rom byggdes inte på en dag som man säger. Min trädgård kommer vara med i “1000 Trädgårdar” http://www.tradgardsriket.se/ Den 8:e augusti 2010 får alla vara med och visa sina trädgårdar IRL. Min kommer ha temat. “Under uppbyggnad! “ Välkommen då! Och du visa din trädgård med, alla trädgårdar har sin charm och kan ge andra inspiration och mod att börja själv. Lägg upp din trädgård på adressen ovan och anmäl dig du med. :-)

Här kommer bilder. Före & Efter på var projekt .

clip_image002 clip_image002[5]

2007                                                           2009

clip_image002[8] clip_image002[10]

2007                                                             2008

clip_image002[12]  

26 sep 2009

clip_image002[14] clip_image002[16]

2008                                                             2008

clip_image002[18] clip_image002[24]

2007      juli                                                2008 april/maj

clip_image002[20] clip_image002[22]

2008 juni                                                                2009

clip_image002[26] clip_image002[28]

2009                                                            2009

clip_image002[30]  

2009 Kompost, grusgård, portal och paviljongen.

clip_image002[32] clip_image002[34]

före 2009                                                            efter 2009     

Skärmväggar och ved Plang för veden

Före & Efter……………………….skärmväggar och vedförråd 2009

clip_image002[36] clip_image002[38]

2007                                                          2009 grusgård, damm

clip_image002[40] clip_image002[42]

2009     och nu växthus                         2009

clip_image002[44] clip_image002[46]

2007                                                          2009 damm. grusgård, gångar

clip_image002[48] clip_image002[50]

2009   växthuset, damm                        2009 växthus & köksträdgård

clip_image002[52] clip_image002[54]

2008   inga blommor                            2009 rabatt med blommor

clip_image002[56] clip_image002[58]

2009   stor gräsmatta…..                        2009 planering

höststädning av trädgård nya rabatten med ritat plank

börjat med ny rabatt hösten 2009…..lite min tanke på vad som komma skall på bilden bredvid. Om ni förstår min kladd…..

Välkommen åter!         Rosemarie

 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oh shitt! Du hade kunant göra en hemsida på en kvart Rosis!!! Vilket jobb du lagt ner bara på att lägga ut allt det här på Bloggen! Spar lite krafter till imorgon bitti!!!

PUSSSSSSSSSSSSSS

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Och ska jag vara ärlig så...SUPERSNYGGT! Jätteduktiga har ni varit :-) Men jag hade inte trott annat heller!

Ha det så bra!
Kram lina

Gudrun sa...

Oj vad det händer saker.
Men visst är det kul när saker växer fram och det blir sådär fint.
Ha en bra dag.

Merja sa...

Kul med alla före och efter bilder. Vilket jobb ni lagt ner på kort tid! Och redan hunnit greja i år, fast det knappt hunnit börja...själv är jag glad att jag fått bort julgardinerna.
Hörs om fikat:)

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Oj, ni har verkligen lyckats med mycket och mycket fint dessutom !
Önskar dig en trevlig vecka,
Petra B.

emma sa...

Guuud va fin trädgård. vilken inspiration du är:) Hoppas man får följa din blogg. Jag längtar till i vår/ sommar då jag kan börja i min trädgård:)
Hamnade in på din blogg av en slump. Men är redan fast:)
Mvh Emma