Konst, hantverk & återbruk


För mer info se min hemsida www.limerose.se

måndag 23 november 2009

Pyssliga familjen…

Julpyssel pepparkakshus

I Helgen så pysslade hela familjen. Min man Mattias och stora dottern Ronja bakade pepparkakor och Mattias byggde det fina pepparkakshuset ovan. Jag och Ronja har dekorerat det. Meja pysslade med att titta på oss, leka, äta och sova. Jag älskar att arbeta med naturliga material som mossa, kvistar och bär mm. Jag bygger små landskap, kransar och hjärtan och granar. Sen provade jag på att jobba lite med ståltråd “ luffar slöjd” typ. Det var skojsigt. Jag vill helst pynta hela huset i mossa och enbärsris mm. Likaså utanför huset. Massor av ljuslyktor och krukor, fat med mossa, äpplen, rönnbär, kvistar mm.  Nu fattas bara snön.

Bakning

Mattias Ronja Meja bakar pepparkakor 2009
Mattias, Ronja och Meja bakar pepparkakor
och pepparkakshus.

Mina små pysselkonstverk

Mossjulgran på tårtfat
Mossjulgran med pärlor av mig.

fake julgran
Konstgjord gran, men vacker.

Julgran
Julgran gjord av ståltråd, pärlor &
kristaller av mig.

adventsstake
Adventsljustaken grön mossa och lite kanelstänger och prydnadsäpplen.

 Spiskåpan
Spiskåpan i köket, enris och lite juldekorationer.

julgardiner
Julgardiner 2009.
Kottkrans som jag hängt ett
sametshjärta i och trätt på ett
virkat bomullsband.

Köksfönstret 1
Köksfönster mot entrén.

Köksfönstret 2
Köksfönster mot paviljongen

Mosshjärta 2009
Mitt mosshjärta som för 3:e året
hänger på vår dörr. I år blev det grön mossa med dekorationer i silver. Jag har använt hönsnät som stomme. Man formar den till det man vill och så har jag lindat fast mossa med hjälp av tunn, tunn limegrön metallic ståltråd. Det finns fler sätt att göra det på.

JulSnögubbe
Vår söta juliga snögubbe pryder fönsterbrädan i entrén.

Pyssla på…

Hälsningar

Rosemarie

Inga kommentarer: