Konst, hantverk & återbruk


För mer info se min hemsida www.limerose.se

fredag 14 maj 2010

Projekt på löpande band…

Nu har det gått en månad sedan jag gjorde nått inlägg. Som rubriken säger, projekten avlöser varann. Jag har precis avslutat en Starta Eget utbildning  (heltid) på 6 veckor i Örebro på STARTCentrum. Mycket givande och många nya kontakter har jag knutit. Denna kurs borde alla gå som ska starta och även de som har företag redan. Så mycket nyttigt om många saker, som man ska veta när man driver ett företag. Kan varmt rekommenderas.
vedevag hemsida 
http://www.vedevag.com/  ett av mina projekt.

Jag är ju också med i en massa projekt i Vedevåg. Projekt som ska göra orten mer attraktiv för såväl invånarna som turister och eventuella nyinflyttare som privatpersoner och företag. Jag har ritat en park  (precis utanför butiken) för Vedevåg, grönområdet finns men inget mer än några träd och ett konstverk. Jag har ritat in lite rabatter, grusgångar och sittplatser mm. Sen är Vedevågs hemsida uppdaterad http://www.vedevag.com/ och sånt tar tid, för alla sidor är “barn i början”, lite små barnsjukdomar osv. 

Livsmedelsbutiken…
butiken nu 
Här ska butiken ligga. Både insida och utsida ska rustas!
Sen jobbar vi dygnet runt med livsmedelsbutiken, är rätt så mycket papper och avtal och myndigheter och banker och leverantörer mm. mm.…och så ska man köpa in en massa saker osv. osv….
Nu har vi iallafall registrerat företaget och fått ett org.nr.
Företagets namn är Kvarnbacka Livs i Vedevåg AB, förkortas
Kvarnbacka Livs. Jag har knåpat ihop en hemsida till företaget se den på http://www.kvarnbackalivs.se/
kvarnbackalivs

Trädgårdsprojekt…

Min man har varit pappaledig i 6 v. då jag varit på kursen. Under den tiden har han hunnit med att bygga lite odlingslådor i den nya köksträdgården som jag ritade upp och bad honom förverkliga. Och det har han gjort!!! Wow vilken snickargubbe jag har :-)

Klicka på bilderna för att se dem i större format, de öppnas i nytt fönster.
köksträdgård börjanköksträdgård  mot västhus 2
Före                                                            Efter
köksträdgård början 2köksträdgården nästan klar 1
Före                                                           Efter
pergola till köksträdgården 
Och en pergola in till köksträdgården från gräsmattan.
Lite vinbärsbuskar, björnbär och jordgubbar ska få växa i landet jag står och tittar på  (bilden ovan)

Jag har hunnit sått lite frön och planterat lite med.

Inte lika roligt…men allt slutade bra :-) Sen har jag hunnit varit till akuten med min äldsta dotter för hjärnskakning, fick stanna kvar över natten för övervakning, men nu är hon pigg och alert igen. Hon hoppade studsmatta med skyddsnät, men stängde inte dragkedjan och lyckades pricka hålet och föll ur. Och sen har jag själv också varit in en sväng för extrem blixthuvudvärk som kom på 1 sek. Jag fick också ligga kvar för övervakning över natten och hela nästa dag. Skiktröntgen och prov tog från ryggmären och en massa blodprov med förståss. Inget hittades men prov har skickats för att kolla upp borelia. Kan ju vara så att jag har haft lite för många projekt de senaste 6 veckorna :-) nu ska jag vila lite ett par veckor.
Och nu…
…är kursen slut och nu är det långhelg. Köksträdgården är nästan helt klar. Vi har gjort massor med företaget, så nu är det mest uppföljning av allt och börja beställa frysar och annat kul.
Vi siktar på att öppna den första fredagen i juli i år.
Så…. …det dröjer nog ett tag innan jag skriver något igen här.
Ni kan hitta mig på http://www.kvarnbackalivs.se/ där jag och min man kommer att blogga fr.o. m. nu till och med öppningsdagen.
Följ vårt arbete med att öppna butik!
Välkommen in!
Kram Rosemarie

10 kommentarer:

Merja sa...

Nog har ni många projekt på gång. Köksträdgården blev jätte fin! Hoppas du hinner vila upp dig lite mellan alla dom olika jobben. Lycka till med affären! Den ser vi fram emot:)

Unknown sa...

Å vad mycket det händer! Bravo! Håll i, eller kanske snarare, vila när du har chansen sen jobba på. Tänker på dig! *puss*

Anonym sa...

Det blir jättefint Rosis & Mattias!!! Vilket jobb!!! Ser fram emot att mysa där i sommar :)

Var försiktig med huvudet och dina ansträngningar Rosis. En liten varningsklocka ringer i mig. Jag hade huvudvärk som du, men i en vecka. Fick ligga horisontalt. Så fort jag satte mig upp sprängdes huvudet. Skit otäckt. De hittade inget helelr, men förmodligen fanns samband med ansträngning.

Hoppas Ronja mår bättre idag?!

Ska tänka på dig idag och hoppas ni får SKITKUL!!! Läste på Lindenytt nu och vet på ett ungefär vad som händer idag! Fan vad KUL!!!!

Kramizar

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Oj, det händer mycket på en månad! Jätteskoj att alla bitar börja falla på plats, vet att ni har haft ganska många i ert puzzel :-)

Tänk på att jag finns här (ett par mil bort) om det behövs!

Kram på dig, see you :-)

Limerose sa...

Lina: Lindesberg är ca.8 km bort inte ett par mil, OK om du räknade tur och retur och lite felkörning då. Puss puss. Jo, vi skulle gärna få lite hjälp med barntillsyn ett par timmar/vecka i sommar. Du kan ligga här vid poolen och kolla dem.
Kram

Limerose sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Limerose sa...

Råkade få in min kommentar två gånger, så jag tog bort en.
Veronika: Nu har ju kursen slutat iallafall och trädgårdsprojektet "Köksträdgård" är avslutat. Nu är det bara butiken kvar och där börjar bitarna falla på plats. Har lagt upp ett veckoschema för hela familjen med tider, så nu känns det som om vi börjar få koll på läget. Men visst den som vill hjälpa oss i sommar med att passa barnen ett par tim/vecka eller klippa gräsmatten, vattan blommor etc. kan anmäla sig! :-) Myskvällar/grillkvällar får nån gärna fixa på vår altan oxå. PUSS :* på er kära vänner.

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Det händer saker hos dig WOW.
Grattis till kursen, butiken, den härlig anlagda trädgården, jag är imponerad hur mycket ni / du hinner med.
Har inte läst så mycket i bloggvärlden på sistone för att det finns ju alltid för lite tid ;O) Kram, Petra B.

Limerose sa...

Petra:
Tack! Man hinner inte med allt egentligen, nått får tyvärr stå åt sidan i vårt fall just nu, semester, ledighet, ligga still i hammocken, bio, ut och äta mm. Trädgården är min vila, min tid för att återhämta mig, det är inte en börda, utan min avkoppling. De som inte har trädgård som intresse har nog svårt att förstå det och ser det som jobb. Så bloggen här blir inte uppdaterad så mycket men så är det just nu. :-) Men så kommer det inte alltid att vara, för det orkar ingen. Skulle inte vi trivas med att driva butik och att vi känner att familjen blir lidande ja då får vi hitta e lösning på det, men nu ser vi mycket fram emot att få öppna och jobba. Ha det gott alla och trevlig sommar!

Limerose sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.