Konst, hantverk & återbruk


För mer info se min hemsida www.limerose.se

tisdag 29 september 2009

Trädgårdsprojektet sorken…

nya rabatten sett från bakongen 2 
Jag började gräva detta.
Sett från vår balkong.

Så här ser tomten ut.

innan ny rabatt från balkongen framtida projekt
 sett från huset  sett från vägen

Klicka på bilderna så öppnas de i nytt fönster.

Vi har en avlång tomt som mest består av gräsmatta.
Jag vill få trädgården mer inramad och flera rum och massor av växter.
Fler träd och buskar och rabatter både grönt och blommigt och så helst en stor damm med en liten bro över och så en ny väg till en carport. Jag skulle vilja ha en gäststuga. Det vore så bra med tanke på att jag har en bror och två morbröder som är så allergiska mot mina katter. De bor dessutom långt ifrån mig så när de kommer på besök så skulle det vara trevligt att kunna erbjuda dem vår gäststuga i vår prunkande djungelträdgård. Min man har en syster med dotter som bor i Norge/Tromsö och hon kommer hit till jul och 1 månad varje sommar. Tänk om hon kunde bo i vår gäststuga. Huset är faktiskt inte så stort som det ser ut. Bara 80 kvm och en biarea  på drygt 60 kvm där snedtak på övervåningen och den inglasade altanen räknas in. Vi har en toalett med dusch på ca. 5 kvm. Och det är den enda vi har. Vi är 2 barn och 2 vuxna och 3 katter i denna familj. Så ni förstår att en gäststuga skulle vara toppen.
Ett nytt badrum blir det i framtiden och källaren behöver fixas speciellt tvättstugan. Men jag är mycket nöjd med vårt hus och vi klara oss alla tiders på det som finns. Men drömma måste man ju få.
Jag klarar inte av att bygga badrum så just nu får jag drömma, planera och gräva i trädgården, det kan jag iallafall.
Så här någonting ser drömmen ut där.
Jag fick ett ritprogram för trädgård i födelsedagspresent, men jag har inte öppnat och tittat på det ännu.
Så ni får nöja er med den handritade (med datormusen) skissen i datorn som jag gjort.
Inte så vacker men ni förstår säkert min tanke.

Jag kallar den nya rabatten för “Sorken

nya rabatten 
FÖRE: Vi håller på och lägger ut markduk
och planterar lite träd och buskar.

nya rabatten med ritat plank
EFTER: ca. 5 år. Så här någonting…
En ny infart i hörnetlängst ner i trädgården.
Stora järngrindar.
Tät spalje i tryckimpregnerat (som får gråna med tiden)
som får gå längs med vägen där busskuren står och längst ner på tomten.
Klätterväxter, buskar och träd och häckar som delar av.
Stolpar med slingrande humle. Stenbelagda stigar i natursten.
Olika sorters grus, sten, bark och stenpartier i den
nya rabatten “Sorken” Lite konstverk och andra överraskningar, lyktor och annan ljussättning.
En stor damm med en liten bro över, flera häckar och rabatter och så carporten och gäststugan som ej syns på bilden.

Jag tror det skulle kunna bli mycket bra. Har väl i och för sig ritat 10 skisser, alla lite
olika varann men något i den här stilen. Mot andra sidan (mot grannarna) så blir det lite blandat.
En av grannarna vill sätta upp gärdsgård och den andra vill ha något annat staket.
Då blir det 2 olika sorters staket mot vår tomt, eftersom de löper längs med vår tomt.
Och det får vi göra något fiffigt av, det kan bli olika sorters rumsstilar. VI planterar nog lite häck oxå.

Ja i år får vi snart ge oss. Nu är det planering och skissernas tid vid datorn och akvarellblocket.
Kom gärna med ideér och tips. Ni får gärna maila mig bilder på sånt ni tycker är fiffigt och vackert gjort i trädgård.

Ha en bra dag

Rosemarie

7 kommentarer:

Ingmarie sa...

Härligt att ha ideer!Det kommer att bli hur fint som helst...
Här har jag tagit en paus från allt måleri en stund för att blogga lite!

Ha det fortsatt bra!

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Åh, jisses...när ska du ha tid å börja jobba...tror att ni får jobba på en bebis till, så du kan vara lite mer mammaledig och Mathias pappaledig! Hi hi!

Jättefint, det kommer det iallfall bli, det är helt säkert :-)

Kram Lina

Monica sa...

Hej. Tack för din kommentar på min blogg. Vilket roligt projekt du har framför dig. Mycket jobb...men roligt :)
Tjingeling
Monica

Limerose sa...

Ja ni som känner mig, vet ju vad vi gjort här på 2 säsonger, så det känns inte övermäktigt. Det tar den tid det tar. Växterna växer som de vill, sakta, men all grävning och grus och sten och staket, plantering, ja det är bara träning och avstressande arbete.

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej goa DU!
Tack för omtanken o fina hälsning!! Det värmer!
Ja trist när det blir så..men men...

Så fin skiss oå er blivande trädgård;) så brukar jag med hålla på..skissa drömma oplanera ..både inne i huset o i trädgården;)

Kram Millan ♥

plingan sa...

Det där kommer ju att bli superfint!
Har en trädgård som verkligen skulle behöva lite mer planteringar men just nu får det vänta...
Ha det fint!

Anonym sa...

Hej vännen! Vilka planer du har! Det kommer att bli fantastiskt den dagen det är klart... Hoppas att ni får tillstånd till att göra en ny infart.
Själv håller jag på och målar hemma och har uppdaterat bloggen. Det vore roligt om du tittade in och gav mig lite råd... för jag har lite huvudbry över färgval etc. :-P
Du ser väl direkt ser vad som skulle bli fint...
Hoppas familjen mår bra. Vore skoj att ses snart!
Kramar
Kattis